onsdag 19 oktober 2011

Måndag hela veckan


Har aldrig i mitt liv känt mej som en hamster, förens nu, sista året faktiskt. Förvisso mumsar jag mat och lagrar, mest på magen, men inte just den biten. Mer det där hjulet.
Veckorna sista året har gått så oerhört fort och jag tror att det är entonigheten i det som gör att allt känns lika och swoooosh så har det gått 1 år till.

Jag bjuder nu in er i hjulet. Vill ni det? Det ser ut såhär.
Klockan ringer 06.30, jag slår av snoozar 3-4 gånger, Kasper ligger ihoprullad bakom ryggen, Jonas kommer in och ger sin puss på kinden eller håret (beroende på vilket håll jag ligger åt) mellan första och andra snoozen. Sista snoozen är exakt 06.46, då går jag upp. Hasar mej fram till garderoben, drar ut morgonrocken, pussar på Basse som ligger och slonkar på fåtöljen vid elementet. Tar morgonciggen på balkongen, tänker att jag måste sluta med det här. Går in, pussar på Jonas som börjar bli klar med frukosten.

Släpar mej in duschen och suckar över hur jävla trött jag är. Börjar tvätta håret, sköljer ur, tar i balsam, tvålar in hela mig, sköljer av allt i ett huj. Decléor rengöring för ansiktet, sköljer av. Klar.

Vid det här laget har Jonas kommit in och står och borstar sina tänder, jag är piggare. Han frågar om jag sovit gott, jag frågar samma tillbaka.

Går ut, stänger sovrumsfönstret för kylan, smörjer in mig, väljer kläder. Hämtar kaffet från termosen som Jonas bryggt, lite mjölk, så det blir sådär tofféfärgat, 1½ tesked med socker, rör runt. Ungefär här lämnar Jonas lägenheten, jag går ut på balkongen och vinkar och kastar slängpussar som han svara på.

In i badrummet, täckstift runt ögonen, sen mascara och sist lite rouge, här börjar jag se levande ut igen. Borstar igenom håret, gör sidbenan, kramar i lite mjukgörande väldoftande trauma hair treatment, jag vet det låter dramatiskt, men gör underverk för håret och doftar gudomligt. Ut till sovrummet och bäddar. Kasper följer oftast med och ska leka, fånga täcket, med böjd nacke som en kattunge och kolsvarta ögon, fyllda av bus. In i badrummet och borstar tänderna, kollar att allt är släckt, inga ljus tända, kollar allt det en gång till. På med stövlarna, kollar att allt verkligen är släckt ännu en gång. På med jackan. Ropar heeej då killar älskar er, till katterna, och slår igen dörren.

Dagarna ser ungefär lika ut här med. Mer el mindre stressiga.

Så, vi börjar med morgonrutinerna för nu ;-)
Fin dag på er nu

4 kommentarer:

  1. Då har jag lite mer variation i ekorrhjulet med olika tider för föreläsningar. Fast det rubbar å andra sidan den där inrutade slentrianen då jag inte behöver tänka på när bussen går utan allt går bara på rutin. För och nackdelar det där ;)
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Åh det låter som hos mig, med lite justeringar såklart!! Jsg har inte kunnat kommentera hos dig på fleeera dagar nu :(

    SvaraRadera
  3. Ja man skaffar sig nog lite rutiner för allt vare sig man vill eller ej. Tror att det har med grundtryggheten att göra.
    Jag har inte så mycket tider som jag måste passa men det blir rutiner ändå, inte mint med hänsyn till Lille A.
    Livet i ett nötskal tror jag.

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  4. Känner igen schemat, med vissa avbrott för tjänsteresor och annat. Men måste faktiskt erkänna att jag trivs med mina små vanor...:)

    SvaraRadera