lördag 29 oktober 2011

Restaurang-mat ikväll vill jag lova

Jag gjorde Mrs G´s högrev för ett par veckor sen. Köttet vart fantastiskt men dragonsåsen fick mej att må illa. Det vart som dillkött med bearnaise sås..*ryser*

Men, jag tog grundreceptet och ändrade det efter min smak , här kommer det.

1,3 kg lammbog
1 flaska vitt torrt vin
1 gul lök
1 morot
3-4 hela vitlökar, som du pressar med knivskaftet så de krackar
2 färska tomater som du gör klyftor på.
Rivet skal av 1 citron
2 stammar av rosmarin, som du rispar av rosmarinbladen på
2 lagerblad
5 hela vitpepparkorn

Skala moroten och dela i 2 bitar.
Skär löken i klyftor.

Ner med allt i en gryta.
Låt köttet sjuda i 1,5 h under lock.
Fyll på med vatten om det inte täcker


2 sötpotatisar
1 burk creméfraiche
Persilja

När det kokat klar, sila köttet från buljongen.
Koka ner buljongen till hälften.
Slå upp en burk cremefraiche i en kastrull, ta ca 2,5 dl buljong, smaka av med soya. Ta mer buljong i om det behövs, tills du är nöjd.

Gör klyftor av potatisen och lägg i ugn på 175 grader med lite olivolja, ca 20-30 minuter.

Strö lite persilja över allt och om du vill, koka lite brytbönor, eller brysselkål till.

Mums sa jag :)

Kram å fin lördag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar