fredag 2 september 2011

Östermalm


Inget ont om töserna på bilden, man väljer själv vad man vill framhäva och hur vi ser ut är fritt valt. Själv föredrar jag den naturliga looken.

Igår var jag ju i de tjusigare kvarteren, Östermalm. Jag började prommenera från tunnelbanan och möter kvinnor i Chaneldräkt, med guldknappar, små söta pudlar, lite vräkigare bilar och väldigt mycket åldersoperationer, inte en rynka i ansiktet, fast handen är skrynklig som på en övermogen kiwi.

Jag har aldrig känt mig särskillt hemma i de här kvarteren, men ändå alltid faschinerats av kulturen.
Nu kommer vi till mitt intresse för att studera människor igen och något som jag reflekterar över, är hur alla är lite stöpta i samma form.
Killarna har de flesta backslick, Ray-Ban, bländvita leenden, de är brunbrända och har stiliga välpressade rockar, blanka skor, en mäktig portfölj och den senaste mobilen.
Kvinnorna, ja de går alltid i H Ö G A klackade skor, den "rätta" klänningen, långa vackra naglar, exstensions, fransförlängningar och också dem i bländvita leenden, fast med lite mer silikon i läpparna, lite mer botox i ansiktet, och ja, alla ser lite ut som Top Model. Eller vill försöka iallafall.

OCH det mest udda för kvällen. Ni vet ju hur människor gärna sms:ar när de gör bil, för övrigt det dummaste man kan göra och jag förstår inte hur man kan vara så hjärndöd att något kan vara viktigare än ett människorliv, men iallafall. Den här kvinnan rullar ut i sin blanka SUV, mitt på övergångsstället stannar hon och börja läsa Hänt Extra, jajjemän! Å där står hon kvar länge och läser, sen efter ett tag rullar hon frammåt, ner för gatan, djupt försjunken i sin veckotidning, inte en enda gång tittar hon upp förrens hon närmar sig rödljuset. Så kan et gå till nere på Östermalm en helt vanlig torsdag.

1 kommentar:

  1. Kan inte annat än hålla med - fy fåglarna vilken uppblåst och ytlig stadsdel!! Hua..

    SvaraRadera