tisdag 23 augusti 2011

Människosyn

Ja man, idag blev det Mac Donalds, chickybits med sötsur sås, coca-cola, pommes, och en friterad paj..
Jag intalar mej att det är lite mer ok att äta om man väljer kyckling, eller äh, jag bryr mej faktiskt inte. Det va värt varje munsbit ;-)

Men det som fick mig att reagera lite extra idag var alla människor som myllrade runt på Kungsholmen.
Kvinnan som satt bredvid mig idag på lunchen, hon tittade hela tiden på mig och det var ingen naturlig huvudvändning heller?! Sånt kan göra mig lite nervös. Vad händer här näst, tänker jag?

Sen kan jag bli sorgsen i hjärtat när jag ser alla dessa alkoholister och drogmissbrukare, som är så nöjda med sin inköpta öl eller i bästa falle Explorer för dagen. Dom har en gemenskap som kretsar runt alkohol och droger. Allra mest ont gör det när man ser riktigt unga människor som hamnat snett.

Jag vill ta hem dom och ge dom ett varmt skumbad, laga en god middag och säga, Du, du kan få bo här tills du hittar rätt igen, jag hjälper dig, tills du kommer på fötter och jag vill säga till dem att du har ett val, livet behöver inte se ut såhär.
Men givetvis, så törs jag ju inte det, inte i det verklige livet.
Men alla dessa hade ju en barndom som du och jag, med drömmar om sitt liv. Inte var tanken att det skulle gå som det sedan gick?


Bilden är tagen från Google

För det är så har du inget jobb, får du ingen bostad. Har du ingen bostad så får du inget jobb, du finns inte helt enkelt, du står utanför och alla de närmsta runt dig är alltsomoftast i samma liga, hur klättrar dom upp? Hur orkar dom varje dag?
Men framförallt, hur tar dom sig vidare, när ingen tror på dem och inga vänner eller familj finns som lever ett mer ordnat liv.
Ingen växer ju upp med en dröm att bli alkoholist, drogmissbrukare eller helt utslagen, men ändå händer det.

3 kommentarer:

  1. Ja, ibland svämmar hjärtat över verkligen när man ser och öppnar ögonen. Jag förstår heller inte hur de orkar..

    Stora kramen till dig som bryr dig, det gör mig så glad!

    SvaraRadera
  2. Verkligen vilket fint inlägg. Det är precis.som du säger man Blir så ledsen i hjärtat när man öppnar ögonen och ser. Man vill göra något och hjälpa dem att nå de drömmar dem en gång hade.: sorgligt öde som vissa får faca..

    SvaraRadera
  3. Tack fina ni, ja ibland blir det så öververkligt och man tänker sig in i deras situation och hur bra man själv har det.
    Sov så gott på er!

    SvaraRadera